24-5-2017: ACM gaat controleren op energierekening | NIFE Energieadvies

24-5-2017: ACM gaat controleren op energierekening

Volgens de Autoriteit Consument en Markt (ACM) zijn vele energierekeningen voor consumenten niet duidelijk genoeg. Slechts 40% van de consumenten kan zijn energierekening goed vergelijken met de informatie uit het gedane aanbod of het contract.

Huidige energierekening

De ACM heeft in een steekproef rekeningen van verschillende aanbieders bekeken. Daaruit bleek dat de gegevens op de rekening lastig te herleiden zijn naar het contract en dat wettelijke regels worden overtreden. Voorbeelden hiervan zijn dat:

  • onvermijdbare kosten (zoals extra administratiekosten en regiotoeslag) soms niet in de prijs zitten terwijl dat wel moet;
  • bedragen soms zonder BTW worden vermeld terwijl inclusief BTW verplicht is;
  • tarieven die tussentijds zijn aangepast als gemiddelde over de hele factuurperiode worden vermeld. De klant kan hierdoor niet eenduidig herleiden of hij de tarieven heeft gekregen die zijn afgesproken in het contract en die tussentijds zijn gecommuniceerd bij een prijswijziging;
  • op de rekening soms met andere eenheden wordt gerekend dan in het contract (bijvoorbeeld in het contract per maand en op de rekening per dag).

Handhaving

ACM geeft de energiebedrijven tot 1 juli aanstaande de tijd om te komen met aanpassingen die zorgen voor een begrijpelijke energierekening. Daarna onderzoekt de ACM of de aanpassingen inderdaad leiden tot een betere gaat hierop handhaven.

Bron: www.acm.nl